Posted by: Gurindam Jiwa | Wednesday, March 19, 2008

Kuliah Bulanan Ustaz Rashidi Jamil di Rumah Ustaz Dahari

Ustaz Rashidi Jamil, seorang pegawai penyelidik dari bahagian penyelidikan JAKIM, menyampaikan kuliah bulanan bersandarkan sebuah kitab karangan Imam Abu ‘Abdullah Al-Qurtubi (أبو عبدالله القرطبي‎) yang bernama At-Tadhkirah Fih Alil Mawta Wal-Akhira (Affairs of the Dead and Doomsday) yang membicarakan Peringatan dan Perkara-Perkara Kematian dan Urusan-Urusan Apabila Keluarnya Roh dari Jasad di rumah Ustaz Dahari Embong di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi.

Ustaz Jamil
 

Hari ini Ustaz Rashidi menghuraikan sedikit mengenai bagaimana cara untuk menimbulkan rasa gerun kepada Allah SWT gif.

Antara yang sempat dicatatkan:

  • Rasulullah SAW gif selalu menangis kerana mahukan umatnya masuk syurga.
  • Menyebut-nyebut ibubapa yang sudah meninggal dunia itu adalah sunnah.
  • Menyambung silaturrahim ibubapa adalah sunnah.
  • Menziarahi mereka semasa mereka masih hidup adalah sunnah.
  • Tiga benda yang kalau tengok pun dapat pahala:
    • Muka ibubapa
    • Mushaf al-Qur‘an
    • Baitullah il-Haram
  • Adalah tidak logik bila buat satu perkara boleh dapat pahala yang berlipat ganda. Tetapi ianya adalah kerana Allah SWT gif mahukan kita masuk syurga.
  • Sungguh baik Allah SWT gif ni, orang yang tak percayakan Dia pun, Allah SWT gif beri makan.
  • Andainya manusia ini tidak boleh berdosa, nescaya Allah SWT gif akan mencipta satu lagi makhluk yang lain yang boleh berdosa, kerana Allah SWT gif hendak ampunkan dia.
  • Di akhirat nanti Allah SWT gif akan berhujjah dengan 3 orang:
    • Orang yang ada pekerja, lalu dianiaya pekerja tersebut.
    • Orang yang tidak amanah.
    • Orang yang berdusta di atas nama Allah SWT gif (sikit-sikit wallahi…)
  • Nabi SAW gif kata:
    • sangat miskin, sangat miskin, sangat miskin orang yang tak de isteri
    • sangat miskin, sangat miskin, sangat miskin orang yang tak de suami
Responses

  1. Ustaz Rashidy,

    Saya punya seorang kawan yang “bercouple”. Dia mengadu kepada saya bahawa pernah melakukan perkara yang tidak senonoh seperti berpegangan tangan, melihat aurat dan memegang anggota sulit (maafkan saya) dan sebagainya dengan pasangannya…yang paling mengejutkan ialah pasangannya adalah ustaz. Sahabat saya pernah cuba menasihati pasangannya untuk bertaubat akan tetapi ustaz tersebut sebaliknya hanya berdiam diri dan menganggap perkara yang dilakukan mereka hanyalah perkara kecil. Tolonglah sahabat saya ya ustaz.

    • Salam, bolh saya hubungi cik?

  2. Assalamualaikum ustaz. Saya salah seorang pelajar smk permas jaya johor bahru yg ustaz dtg untk ceramah mengenai dakyah kristianisasi pd 24 julai lalu. saya sgt berminat dgn ceramah tersebut. saya baru sedar yg umat islam memang telah tercemar akidahnya. saya harap akan datang saya akan berpeluang utk mendengar ceramah dan membaca hasil penulisan ustaz. Wassalam.

  3. As”’kum ustaz..
Alhamdulillah,benrlh ustaz dlahirkn un2k Islam,smoga muslim yg lain turut b’upaya dlm mnegkkn Islam..
Segala puji bg Allah&Maha suci Allah,hati sy terasa bgitu tenang apabila diberi pendekatan kpd Islam secara lebih mendalam lagi..

  4. bagaimana sya boleh menghubungi ustaz?

  5. salamualaikum ya Ustaz Rashidi yang di cari-cari.
    semuga rindu pada akhi ya Ustaz diperkenankan Allah. Ustaz bagaimana saya dapat hubungi ustaz?
    ustaz tolong respon msg ini dgn kadar yang segera. insyaallah.

  6. Kepada peminat-peminat Ustaz Rashidi, saya rasa Ustaz Rashidi tidak baca blog/posting ini. Mungkin juga dia tak pernah dengar pun dengan blog ini. Apa pun terima kasih kerana sudi singgah dan komen.

  7. salam aidilfitri…
    ustaz, saya tertarik utk mndengr kuliah yg ust smpaikan.. dulu sewaktu si smam sy pernh dgr kuliah ust..kini,tp hny melalui pembacaan di blog.. mcmne care utk sy ikuti kuliah2 yg di smpaikn ust…


Leave a Reply

Categories

