Posted by: Gurindam Jiwa | Tuesday, February 10, 2009

Professor Hashim @ Hussin bin Yaacob, al-Marhum

التعزية

It is with the deepest sorrow and great sadness that I wish to announce that a friend of the old school, Professor Hashim @ Hussin bin Yaacob, a 60-year-old former Sociology and Developmental Economics Lecturer at the Universiti Sains Malaysia, passed away at 4:40am this morning at the Cardiothorasic Intensive Care Unit of The National Heart Institute, Kuala Lumpur, due to complications after a successful triple bypass surgery.

His remains was later brought for prayers to the Surau of Taman Segambut SPPK, his sister’s residence, and immediately then after sent home to Kg. Dangar, Jalan Pasir Mas-Rantau Panjang, Pasir Mas, Kelantan.

May his soul rest in peace. From Allah we all came, unto Allah we shall return.

Prayers and do‘a to the whole family.

انّا للہ و انّا الیہی رجیعون

الفاتحة

al-Fatihah.

Previous news here, here, here, here, and here.


Responses

  1. we lost an original ex-binghamtonian

    Yes, he was the first Malay in Binghamton. He did his post-graduate at SUNY-B in 1972, after getting his first degree at SUNY Stony Brook. He was among the first Malay Malaysian Government Scholars to go to the United States in 1968.

    He co-founded PEMAU (FOMSANA) and BIMA, and practically wrote both associations’ entire Constitutions.

  2. Inna lillahi wa inna ilahi rajiuun..
    Semoga rohnya dicucuri Rahmat dari Allah SWT.

    Saya dapat seorang anak saudara baru manakala anda pula kehilangan seorang kawan lama..

    Beginilah kehidupan..

    Setiap yang datang akan pergi, silih berganti.

    Kita yang hidup ni belum tentu lagi sempat ditunggu kepulangan dari pejabat nanti.

  3. al-fatihah.
    after losing him only i realize wut a great man he was .
    nw i deeply regret for not taking the opportunity to know him better when i had the chance

    al-fatihah buat arwah @ ayah.abe asim

    Salaam kewr15,

    One can never know a man well enough. Nor should one, I suppose. But I’ll share with you one thing. He was never one about personal wealth. With his intellect and connection, he could have amassed a fortune; although many had used him to become filthy rich.

    During his doctoral candidacy, he had a study room at his rented house filled with books and other reading materials: from wall to wall, and even covered the entire carpet on the floor. He told me then that when he died, he would leave nothing behind except his books. That was some 28 years ago.

    True to his words, he didn’t leave much to his name, except for a house in Penang (which the family wondered whether he owned or rented) that was filled with books.

    Thank you kewr15 for stopping by.

  4. “setiap yang bernyawa itu akan merasai mati, barangsiapa yang beramal baik, maka balasannya adalah kebaikan dan barangsiapa yang beramal jahat, maka balasannya pula adalah kejahatan”

    dari apa yang ana baca, insyaallah almarhum adalah seorang yang baik dan insyaallah allah akan memberi ganjaran yang baik kepada almarhum, amin.

    death is an experience to those who left and those who were left behind. i have lost my father 1971, my sister 1994, my brother 8th in the family Feb 2006, my mother Sep 2006, my brother 3rd in the family 2007. may allah grace their soul and forgive their wrong doings, amin

    Tiadalah manusia ini insan yang sempurna, walaupun ianya sebaik ciptaan.

    Do’a dan harapan kita untuk diri kita dan untuk muslimin dan muslimat adanya, ialah agar kebaikan yang walaupun sedikit kita lakukan itu dapatlah kiranya Allah Yang Maha Pengampun itu terima untuk menebus sebarang kesilapan dan kelemahan.

    Ameen.

    I always try to remind myself that I’m actually living on borrowed time. Being human, many times I forget.
    😥

  5. Doa dan Alfatihah buat Allahyarham

  6. Salam Mazlan ,
    Really appreciate if u can drop me an email so that so that i can contact you directly myself. Personally im an interested knwoing this guy and story of his life . Obviously u know him better that i do. As i said, i wish i know him better.

    Thanks

    Done

  7. Sdr Mazlan,

    Saya ucapkan terima kasih di atas segala jasa bakti dan nilai persahabatan sejati yang sdr tunjukkan sewaktu arwah masih hidup dan telah pergi. Pemergian beliau merupakan suatu kehilangan dunia akademik dan intelektual Malaysia. Saya mengenali beliau sebagai sahabat karib sejak tahun 1970an dahulu sewaktu di AS dan di USM. Saya sempat berbicara dengan beliau pada kali terakhir beberapa hari sebelum beliau tidak sedarkan diri di ICU, IJN. Beliau memohon maaf kepada rakan-rakan yang tak sempat beliau temui. Sebelumnya pada 27 Disember saya berjumpa beliau di Kota Bharu, dan berbicara tentang kecelaruan politik Malaysia.

    Apa yang dapat saya rakamkan ialah, “We fought a good fight in those days, either in the US as student movement front runners and in USM as academic activists. No regrets.”

    Semuga roh sahabatku berada di kalangan mereka yang dicucuri rahmat Allah. Al fatihah.

    Wan Manan, USM

    Terima kasih Tuan Dr. Tak sangka Tuan ke sini. Penghargaan tuan terlalu tinggi.

    Kehadiran arwah dalam hidup saya ditakdirkan ketika saya masih remaja yang tidak tahu apa-apa, diterjahkan ke dunia barat yang begitu asing secara tiba-tiba, tanpa saya duga. Tunjuk ajar dan pedoman beliau banyak membantu falsafah hidup saya sehingga kini, walaupun kami berlainan haluan dan ideologi, dan sudah sekian lama tidak berjumpa, kerana perjalanan hidup yang berbeza. Kami bertemu semula selepas 21 tahun pada tahun 2004.

    Saya sudah kehilangan bapa, bapa mentua, dan beberapa orang rakan yang rapat. Namun pemergian beliau memberi kesan yang lebih mendalam bagi saya.

    Lawatan saya ke IJN sebelum dan selepas pembedahan beliau amat mengharukan bagi diri saya, tak dapat saya rungkai dengan kata-kata.

    No regrets? Of course. We may change a few small things here and there, if given the chance, but we basically did what we wanted to do, and what we thought were right.

    Berikut ialah pesanan ringkas yang saya terima daripada beliau yang mungkin juga beliau hantar kepada rakan-rakan yang lain beberapa hari sebelum pembedahan beliau, untuk tatapan semua:

    Tiada kata yg dpt ku lafazkn tiada budi yg dpt ku balas. Sungguhpun ke peritan hidup sdh lama sy tanggung namun sy tak mengerti kata kalah. Namun setelah brhadapan dgn nyawa d hujung pisau bedah sy terpaksa memoh on silaturrahim dari sahabat dan rakan taulan. Sy mohon ampun n maaf d atas kepincangan hidup n menganggu ketenteraman sdr. Usaha murni sdr akn memperkuat tekad sy utk terus brkhidmat kpd agama bangsa n tanah air. ALLAH saja yg dpt membalas budi n jasa sdr. Amin. Tq.

    Sent:
    11-Jan-2009
    21:09:07

    Terima kasih Dr kerana sudi singgah di sini.

  8. Mazle,
    Assalamualaikum.
    Inna lillahi wa inna ilahi rajiuun..
    AlFatihah untuk Allahyarham.
    Sebelum ke Kuala Lumpur saya ada membuat pertanyaan mengenainya kepada Tuan Syed Halim Jamalullail (Ayahku) yang tinggal di Kg. Dangar. Ayahku kenal dengan Professor Hashim tetapi saya tak dapat relate dengan Prof tu.
    Allahyarham telah dikebumikan di kubur Lemal dimana ahli keluarga beliau di kebumikan. InsyaAllah saya akan menemani saudara untuk menziarahi kubur beliau dan Ayahku sanggup untuk bersama. Sila hubungi saya apabila tiba dibumi Kelantan.

    Wa’alaikumussalaam Pok Zawi,

    I should have guessed, as his biodata listed him as an active member of UMNO Cawangan Kg. Lemal, which is actually next to Kg. Dangar.

    As for my next visit to Kelantan, I don’t have a date, yet, but the plan is soon.

    And when it happened, it shall be a busy date, as always whenever I visited Kelantan.

    And, of course, when the trip is on, you’ll be among the first to know.

  9. Assalamuaikum Gurindam Jiwa,

    Al-Fatihah untuk Allahyarham..

    Terharu bila terjumpa tulisan Gurindam Jiwa mengenai ‘AyahLong’ saya di sini. Dan sebak bila baca sms 11 Jan 2009 daripada beliau. Itulah pak sedara saya yang tersayang. Beliau adalah ibarat seperti bapa saya. Kali terakhir saya bercakap dengan beliau melalui telefon ialah pada akhir December selepas beliau baru dapat berita mengenai sakit jantung yang dialami. Iaitu selepas 2 bulan saya di sini. Saya sangat terkilan kerana tiada di sisi Allahyarham semasa beliau sakit dan pergi menghadap Allah S.W.T.

    Terima kasih.. terima kasih banyak-banyak kerana sudi mengabadikan kisah Allahyarham di sini. Terima kasih juga atas gambar2 beliau yang diletak di sini..saya sangat menghargainya.. ini sahaja yang saya ada buat pengubat rindu.. Terima kasih juga kepada yang telah memberi sumbangan kepada beliau..Terima kasih kepada sahabat2 Allahyarham yang tidak putus2 melawat dan mengunjungi beliau di IJN..Terima kasih tidak terbalas kepada yang sudi sedekahkan Al-Fatihah kepada beliau..Semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan orang2 yang terpilih dan dicucuri rahmat Allah. Al-Fatihah.

    Haliza
    Aachen, Germany

    • Wa’alaikumussalaam Puan Haliza,

      Saya berkesempatan menghadiri tahlil arwah di Surau Taman Segambut SPPK Sabtu malam yang lalu, 21 Feb, walaupun kelewatan kerana hujan lebat.

      Saya tidak gemar berjalan malam, apatah lagi di dalam cuaca yang tidak sesuai; tetapi perasaan terkilan kerana tidak dapat menghadiri upacara Solat Jenazah tempoh hari memaksa saya memandu kereta malam itu.

      Saya berpeluang bertanyakan tentang Puan kepada Puan Kasimah dan En. Hamid malam itu.

      Di malam itu saya diperkenalkan kepada seorang sahabat arwah yang membuka akaun di CIMB itu. Setelah memperkenalkan diri saya, beliau secara berseloroh bertanya, “So he didn’t try to convert you?” Begitulah reputasi arwah di zaman mudanya.

      Saya juga berterima kasih kepadanya kerana membantu arwah semasa di IJN.

      Di akhir majlis, tibalah masa untuk berpisah. Terasalah sedikit hiba. Kerana walaupun malam itu kita berkumpul untuk mendoakan seorang sahabat yang telah pergi; keseluruhan episod ini telah memberi peluang kepada kita untuk menjalin sebuah persahabatan yang baru. Sebelum ini saya tidak pernah kenal seorang pun saudara mara arwah.

      Puan Kasimah sempat berpesan, “Kalau ada apa-apa pun berita, panjang-panjangkanlah ke mari.”

      Ya, silaturrahim harus dipanjangkan. Dan dikekalkan. Semasa hayat masih dikandung badan. Janganlah bila ada kematian baru hendak berpesan-pesan. Takut nanti tidak kesampaian.

      Terima kasih Puan Haliza kerana sudi singgah di sini. Saya do’akan maju jaya dalam pengajian Puan.

  10. Hashim picked my bag from Broome County airport in 1981 to my house on Riverside Drive, Binghamton. Just because of this, he leaved a long impression to me of what kind of person he was. The bag was lost while travelling from Subang to JFK Airport.

    Sop, during those Binghamton days—and for me the rest of my US days—helping friends was so much fun. We’d do it for nothing. Yes, we were young, brash, immature, and a lot more. But the friendship that was developed then, meant so much more to me now, especially when I compare it to friendships that I develop here. May be because adolescent was such a period that anything that happened then will stick with you for the rest of your life.

    OT BTW: I finally got in touch with that guy who did his PhD in Nuclear Physics at MIT from late 70s to early 80s—that was once “interviewed” by NASA—and informed him about our Professor.

    W R Yusoff is now teaching at MMU Cyberjaya.

  11. Sorry for intruding your blog, bro Mazlan, but I really appreciate your short berita about Arwah Pak Janggut mentioned in your blog Sedeh aku bila berita Pak Janggut aku terima dari kawan baik aku Prof Wan Manan. Kedua prof ni berjanggut, tapi janggut Pak Janggut Hashim lagi hebat. Aku bukan Prof. sehandal macam beliau, tapi beliau tu kawan lama yang aku kenal sewaktu belajar di US dulu dulu…dizaman tok kadok katakan!!! Masa tu dia maseh bujang hot tran tan tang…..I guess his turn to meet our Creator was up…All we can do for him is to pray for him…May Allah swt bless his soul, amen! Lets us donate our Al-Fatihah for his soul!

    Wan Zaid
    Boston

    Even a stranger’s visit is no intrusion, let alone from a friend of a friend’s. This is, after all, a public journal.

    I don’t know if we’ve met, but what are you doing in Boston?

    BTW, arwah had not been donning that distinctive janggut for many years. And arwah was “bujang hot tran tan tang” until the very end.

    Thank you for visiting and commenting.

    al-Fatihah.

  12. Time flies. Suddenly it has been a year since the passing. Latest news from the sister, Puan Hajjah Khasemah Yaacob:

    sy ada buat tahlil selepas sy pulang drpd menunaikan wardu [sic] haji baru 2 ini. sy juga telah upah buat umrah dan haji utknya.t/kasih atas ingatan.

    I guess now we can refer to him as the late Prof Hj, or arwah Professor Haji Hashim Hussin Yaacob.

    al-Fatihah الفاتحة

  13. Sedihnya saya baca blog ni..setelah sekian lama baru hari ni saya tahu Prof dah takde..saya ingat Prof masih duduk d Keramat. Saya mengenal beliau sekitar Tahun 1998..semasa World Cup..dia lepak kat Cafe hotel@Jln Raja Laut..Bagi saya dia sangat humble..straight to the point..sangat bijak..takde satu news pun yang dia tak boleh hurai..fatherly..ada sense of humor juga..paling saya respect tak kira apa keadaan pun dan tempat dia tak pernah tinggal solat.setakat yg sata tahu dia suka duduk hotel ..bersih..ada orang kemas bilik hari2..tak susahkan orang..dia suka tolong orang & ada ketikanya saya rasa org pun mcm gunakan dia..dia kata tak kisah..tapi katanya ada rumah kat Keramat.Takde orang rumah ..dah “seasoned” katanya.. Duduk dgn sedara..Al-Fatihah ..Saya doakan semoga roh nya di tempatkan bersama2 org yang beriman..Amin

    Terima kasih sudi singgah dan komen.

    الفاتحة

  14. Salam Gurindam Jiwa,

    Al-fatihah untuk Allahyarham……

    Terharu membaca nukilan Gurindam Jiwa di sini. Walaupun saya kira sedekit terlewat membaca nukilan ini.

    Syukur Alhamdullilah dan saya merasa gembira kerana dapat meneruskan pesanan “anak sepupu ayah saya” (Allahyarham Prof. Asim), agar saya meneruskan pengajian. Alhamdullilah tahun 2012 merupakan tahun akhir pengajian saya di Uitm. Saya sedikit terkilan kerana tidak dapat menyampaikan kepada beliau yang saya telah meneruskan pengajian dan tidak dapat meminta nasihat dari beliau dalam bidang pengajian sekarang. Walaupun saya bekerja sambil belajar, pesanan dan nasihat beliau menjadi penguat semangat bagi saya dalam mengharungi cabaran di kedua-dua bidang serentak.

    Terima kasih sudi singgah dan komen.

    الفاتحة

    Semoga berjaya mengharungi cabaran. Peluang tak datang banyak kali.


Leave a Reply

Categories

